Avui presento una reflexió social sobre un dels pilars fonamentals de la nostra societat: l'EDUCACIÓ PÚBLICA.
Des dels primers mesos de vida fins a la universitat,
l'escola pública té la responsabilitat i el repte de formar ciutadans capaços,
crítics i solidaris, capaços de construir un futur millor per a tots.
Des de les llars d'infants o escoles bressol,
els nostres infants inicien un camí d'aprenentatge que no es limita a la simple
adquisició de coneixements, sinó que és un procés de socialització, descoberta
i creixement personal. En aquesta etapa tan primerenca, és essencial garantir
l'accés gratuït a una educació de qualitat, que respecti els ritmes i les
necessitats dels més petits, i que permeti a les famílies compaginar la vida
personal i laboral sense renunciar a donar als seus fills un inici educatiu
sòlid.
Quan els nostres infants arriben a l'educació
infantil i primària, l'escola pública esdevé un espai d'igualtat
d'oportunitats, i es aquí on es comencen a consolidar els valors de la
convivència, el respecte i la diversitat. La nostra escola pública ha de ser
inclusiva, capaç d'atendre les necessitats de cada alumne, independentment de
la seva situació personal, econòmica o familiar. Una escola pública que fomenti
l'esperit crític, la creativitat i la curiositat dels infants.
En l'etapa de l'educació secundària obligatòria
i el batxillerat, l'escola pública té la responsabilitat de preparar els
nostres joves per afrontar els reptes del món d'avui, que en aquest moment es
fa més evident la necessitat de garantir una educació equitativa, on cap alumne
quedi enrere per falta de recursos. Hem de proporcionar orientació, suport i
oportunitats per a que tots els joves puguin desenvolupar el seu potencial, ja
sigui continuant els seus estudis a la universitat, accedint a la formació
professional o iniciant la seva carrera laboral.
I finalment, arribem a la universitat pública,
la culminació d'un sistema educatiu que ha d'estar al servei del bé comú. La
universitat pública ha de ser un espai de coneixement, investigació i
innovació, però també de justícia social, i ha de garantir que cap estudiant es
quedi sense accés als estudis superiors per qüestions econòmiques, i ha de
contribuir al desenvolupament d'una societat més justa i igualitària.
Per tot això, hem de defensar una educació pública,
gratuïta i de qualitat des dels primers anys de vida fins a la universitat.
Una educació que sigui un dret fonamental per a tothom, no un privilegi d'uns
pocs. Una educació que formi persones lliures, crítiques i compromeses amb el
seu entorn. Només així podrem garantir un futur on l'equitat, la igualtat
d'oportunitats i la justícia social siguin una realitat per a tots i totes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada