Després del meu escrit sobre 1r. de Maig que vaig escriure divendres passat i en el que vaig fer esment del Treball amb la Republicà i de la classe treballadora dels Immigrants, avui en commemoració del DIA INTERNACIONAL DELS TREBALLADORS i TREBALLADORES, us presento un l’escrit sobre la Joventut i el Treball, orientat amb garantir l’Ocupació digna per a la Joventut, amb Salari Just, contribució efectiva al Sistema Públic de Pensions i un mecanisme de suport Estatal a les Empreses que contractin Joves.
En l’Estat espanyol patim una de les taxes
d’atur juvenil més altes de la Unió Europea. Aquesta realitat, unida a
la precarietat laboral, l’emancipació tardana i la inestabilitat estructural
del mercat de treball, fa imprescindible una actuació pública decidida. El PNOJ
que un presento, és una aposta estratègica per garantir el dret al Treball Digne
i Estable per a la Joventut, amb Salaris Justos, Seguretat Social
i condicions que afavoreixin el desenvolupament vital i professional de les
noves generacions.
Els principals objectius estratègics son el de garantir
una ocupació estable i de qualitat per a joves de 16 a 30 anys impulsant i garantin un
salari digne com a base de qualsevol inserció laboral i assegurar la
contribució dels joves al Fons Públic de Pensions des del primer contracte.
S'ha de facilitar l’ocupació mitjançant la
col·laboració pública amb el teixit empresarial, cooperatiu i tercer sector reduint
l’atur juvenil estructural a menys del 10% en 5 anys i combatre la precarietat
laboral mitjançant una regulació estricta i incentius responsables.
La estructura que presento en Pla es el dels
eixos, Laboral amb una Contractació Digna i amb Suport Públic,
en el Formatiu amb una connexió
entre Educació i Treball, en el Social contribuint en al Fons
de Pensions Públic, en el l’Empresarial fen aliances amb Responsabilitat Social, i
amb el Territorial amb el desplegament Autonòmic i Local.
Contractació Digna amb Suport Públic, amb
contractes indefinits per a Joves, amb una Subvenció estatal del 50% de les quotes
patronals a la Seguretat Social durant 2 anys, i en contractes
prioritaris amb una ajuda del 75% en casos de Joves amb discapacitat, Procedents de barris
vulnerables, i aturats/des de llarga durada (>12 mesos).
Amb Incentius directes per a Microempreses, Cooperatives
i Entitats Socials fins a 3.000 €. per cada nova
contractació estable, amb una Regulació estricta de la temporalitat.
Totes les contractacions bonificades haurien de tenir una duració mínima de
18 mesos.
El nom laboral dels Joves hi hauria que
ver una connexió entre Educació i Treball amb Itineraris d’Inserció
integrats entre Formació Professional, Universitats i Serveis d’Ocupació, amb
una Formació dual pública i estendre a programes de Formació remunerada
i Cotitzada en Empreses, sota Control Públic en Escoles taller i
programes d’ofici per recuperar Sectors Industrials, Agraris i Artesanals amb
potencial d’Ocupació Juvenil.
Contribució al Fons Públic de Pensions de tots els contractes subvencionats inclouran aportació completa a la Seguretat Social, i amb un Programa de “Primera Cotització”, amb els primers 3 anys de cotització d’un Jove rebran una aportació extra del 10% al Fons de Pensions a càrrec de l’Estat. Estimular un Plan Públic de Pensions complementari per a Joves Autònoms i Emprenedors.
També es podem fer aliances
amb Responsabilitat Social amb un Pacte Estatal per l’Ocupació Juvenil entre Govern, Sindicats, Empreses
i Entitats Socials amb una “Contractació Responsable” per a empreses
adherides al PNOJ, que condicioni les Subvencions i Ajudes Públiques
generals a l’adopció de mesures d’Inserció Juvenil.
Desplegament Autonòmic i Local amb un Fons Estatal per al desenvolupament territorial
del PNOJ, gestionat per les comunitats autònomes i ajuntaments, amb Plans
Específics per Zones Rurals i Despoblades, amb ajuts addicionals
a la contractació Juvenil i amb la Creació de 17 Oficines
Territorials d’Ocupació Juvenil (OTJ) en coordinació amb serveis autonòmics
d’ocupació.
Amb la presentació d’aquest Pla d’Ocupació
Juvenil, també hi presento un Pressupost i Finançament per poder-lo sustentar.
Fer una Dotació inicial de 2.500 milions €. anuals (prorrogables fins a
10.000 milions en 4 anys). Amb financiació de Fonts de finançament,
de Fons europeus (Next Generation i Fons Social Europeu+),
amb Impost sobre grans fortunes i beneficis extraordinaris, amb la aportació d’una
Partida específica dels Pressupostos Generals de l’Estat, i amb el Retorn
fiscal a través de l’augment de la base de cotització i consum intern.
Amb tot el presentat, caldria una Avaluació anual Independent
i de garanties a càrrec del Consell Estatal de la Joventut i Sindicats,
amb un Sistema de traçabilitat de totes les contractacions
subvencionades i amb clares Clàusula Antifrau a on les empreses que
acomiadin Joves abans de 18 mesos hauran de retornar íntegrament
les subvencions, i amb el compromís d’un Informe públic semestral al Congrés
i al Senat.
L’Impacte previst (2025–2029), seria d’una creació de 300.000 llocs de treball juvenil en 2 anys, amb una reducció de l’atur juvenil estructural del 28% al 10%, amb la Incorporació de 500.000 Joves al Sistema Públic de Pensions amb cotització completa amb una millora de l’equilibri territorial i repoblació activa de zones rurals estabilitzant l’economia juvenil i l’increment de l’emancipació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada