dilluns, 6 d’octubre del 2025

Avui, Colòmbia (I).

En aquests temps convulsos en què vivim, vull fer un seguiment en la primera etapa, als governs llatinoamericans, en els seus comportaments i avenços dels serveis socials cap als seus ciutadans com a base del progressisme i democràcia.

En aquesta primera entrega, Colòmbia.

Gustavo Petro, president de Colòmbia.

El context polític — Colòmbia Humana / Pacte Històric. 

El Govern encapçalat per Gustavo Petro prové d’una coalició ampla (Pacto Histórico) que aglutina forces com Colòmbia Humana. La cohesió de la coalició i les tensions internes influeixen directament en l’avenç legislatiu i en la capacitat de negociació amb altres partits.

El govern de Gustavo Petro ha prioritzat des de 2022 polítiques socials amb dos eixos clau, la “reforma pensional” (aprovada i en desplegament) i una intensa iniciativa per reformar el sistema de salut (canvi estructural de les EPS) que al 2025 està en disputa política al Congrés. Al mateix temps s’han impulsat instruments de transferències monetàries (pilar solidari / renda bàsica) i polítiques d’ampliació de cobertura social, però la implementació i la resistència política/empresarial condicionen ritme i abast. 

La “Llei de la Reforma Pensional” què s’ha fet,  es va aprovar el  juliol 2024. La reforma del sistema de pensions que crea un pilar solidari gestionat per l’Estat amb pagaments mínims subsidiats a persones en situació de pobresa i vulnerabilitat, contempla mecanismes per ampliar cobertura i paga una renda/bono per adults majors. Aquesta reforma ha estat promulgada directament pel President.

Aquesta reforma s'ha implementat la seva pràctica en aquets any  2025. El Govern ha fixat que Prosperitat Social coordinarà la Renda Bàsica Solidària (quantia informada ~230.000 COP mensual) i s'estan fent registres i "escombrades" per identificar beneficiaris. Això suposa ampliar la protecció sobre col·lectius com a persones grans en situació de pobresa, i la Reforma de la Salut i modificació de les EPS (estat i objectiu).

L’objectiu del Govern de transformar el paper de les EPS (Entitats Promotores de Salut)reduir/eliminar el seu rol com a asseguradores-financeres i convertir-les en gestors/administradors o auditores—, centralitzar pagaments i reforçar l’ADRES (Administrador de Recursos del Sistema) i els centres d’atenció primària públics. Aquesta és la gran "aposta legislativa" del mandat per transformar l’accés i la finança del sistema.

Situació a octubre 2025. La reforma ha trobat resistències fortes (sector privat, algunes fraccions del Congrés, controvèrsies sobre ponències alternatives). El Govern torna a impulsar la iniciativa com a prioritat legislativa el 2025, però encara no està completament aprovada amb el redactat executiu que proposa el Govern. Hi ha debat sobre terminis, controls d’endeutament i gestió de deutes de les EPS. 

Rendes bàsiques i altres transferències. El Govern de Petro, ha proposat, la Llei de Rendes bàsiques i altres transferències  —i en alguns casos legislat o regulat— la creació o ampliació de transferències no condicionades (conceptes de Renta Bàsica Solidària / Renta Bàsica Universal en projectes o propostes legislatives) que buscaven unificar o subsumir programes existents (Colombia Mayor, Renta Ciudadana, etc.). A data recent hi ha projectes de llei i debats sobre com finançar i harmonitzar aquests instruments.

Altres avanços socials rellevants en polítiques públiques complementàries amb augment de subvencions per a grups vulnerables (ex.: increments puntuals a Colombia Mayor en períodes anteriors), iniciatives de cobertura educativa i programes laborals associats a l’agenda social del Govern. Però l’impacte complet depèn de recursos i coordinació territorial. 

Principals reptes i riscos.

La Resistència política i tècnica. La reforma de salut topa amb interessos del sector privat, lobby d’EPS i dificultats d’aprovació parlamentària. Això condiciona la viabilitat i ritme.

El Finançament. Ampliar transferències i garantir pagaments sostinguts exigeix recursos (ingressos, reassignacions pressupostàries i control de frau). El Govern ha anat explicant fonts i entitats responsables (p.ex. Prosperidad Social per al Pilar Solidari), i L’execució a nivell territorial, per la cobertura real per a poblacions Rurals, Indígenes i Afrodescendents dependrà de desplegament logístic i accés als serveis primaris.

El president de Colòmbia, Gustavo Petro, en visita als indígenes arhuacs de Santa Marta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada