dijous, 18 de desembre del 2025

Amb la Justícia segrestada i la democràcia ferida, les Corts tenen un deure històric. Refundarla con real Servei Públic.

Han passat gairebé cinc dècades des de la proclamació solemne de la Constitució de 1978, presentada com el gran pacte de reconciliació, llibertats i separació de poders. Cinquanta anys després, però, una evidència s’imposa amb cruesa, la democràcia espanyola va néixer tutelada i la Justícia mai no va estat realment democratitzada. Avui, aquest dèficit estructural esclata amb força davant els ulls d’una ciutadania cada vegada més desconfiada, més conscient i més indignada.

Les Corts espanyoles tenen sobre la taula una responsabilitat històrica i donar una nova direcció al Servei Públic de Justícia. No es tracta d’un ajust tècnic, ni d’una reforma cosmètica, sinó d’una refundació democràtica profunda, perquè el que està en joc no és només l’eficiència dels tribunals, sinó la credibilitat mateixa del sistema democràtic. 

Una Justícia hereva del passat, no del poble.

La Transició va deixar intactes els fonaments de l’aparell judicial del règim anterior. No hi va haver depuració, ni revisió estructural, ni democratització real dels tribunals. Magistrats formats sota el franquisme van continuar impartint “justícia” en un nou règim formalment democràtic, però amb inèrcies autoritàries, corporatives i ideològiques intactes.

Aquesta herència pesa encara avui. Es manifesta en un poder judicial endogàmic, impermeable al control democràtic, amb òrgans clau com el Consell General del Poder Judicial bloquejats durant anys, i amb una cultura judicial que sovint confon neutralitat amb conservadorisme militant.

La judicialització de la política com a arma i des de fa més d’una dècada, l’Estat espanyol ha entrat en una fase preocupant de judicialització de la política. Però no qualsevol judicialització, una de selectiva, ideològica i orientada.

El cas de PODEMOS és paradigmàtic. Des de la seva irrupció com a força política que qüestionava els consensos del règim del 78, els privilegis de les elits i les portes giratòries, es va activar un aparell de persecució política revestida de procediments judicials. Denúncies fabricades, causes artificials, filtracions interessades a mitjans afins, i un ús sistemàtic del temps judicial com a eina de desgast.

L’enjudiciament mediàtic i judicial del seu exlíder Pablo Iglesias, així com d’altres dirigents i espais vinculats a l’esquerra transformadora, no responia a delictes reals, sinó a una estratègia de neutralització política. Amb el temps, les causes han anat caient una rere l’altra, arxivades, desmuntades, desacreditades. Però el mal ja estava fet.

Això no és justícia. Això és guerra política per altres mitjans i amb una doble vara de mesurar, per la urgència per a l’esquerra, i la dilació per al poder i las dretes.

Un dels símptomes més greus d’aquesta degradació democràtica és la doble vara de mesurar. Quan els acusats són actors de l’esquerra democràtica, les causes avancen amb una celeritat sospitosa, amb mesures cautelars sobredimensionades, titulars immediats i pressió mediàtica constant.

Quan, en canvi, els assumptes afecten la dreta política, econòmica o institucional, el temps s’alenteix, els procediments s’eternitzen, les responsabilitats es dilueixen i sovint arriben quan ja no tenen conseqüències polítiques reals. La justícia tardana, ja ho sabem, no és justícia. Aquesta asimetria no és anecdòtica. És estructural i erosiona el principi bàsic de qualsevol democràcia. La igualtat davant la llei.

Clavegueres de l’Estat i els poders fàctics

No es pot entendre aquesta situació sense parlar clar de les clavegueres de l’Estat, de la denominada policia patriòtica, i de la connivència entre sectors de l’aparell judicial, cossos de seguretat, mitjans de comunicació i interessos econòmics.

Aquests poders fàctics actuen com un estat profund que no passa per les urnes, però condiciona governs, marca límits i castiga qui els qüestiona. Quan la Justícia deixa de ser un contrapoder i es converteix en una eina al servei d’aquests interessos, la democràcia queda buida de contingut.

Les Corts espanyoles no poden continuar mirant cap a una altra banda. No n’hi ha prou amb discursos solemnes sobre l’Estat de dret mentre el Servei Públic de Justícia funciona com un espai opac, corporatiu i ideologitzat.

Cal, democratitzar l’accés i el funcionament de la carrera judicial. Garantir mecanismes reals de control i rendició de comptes. Posar fi a la utilització política dels tribunals. Blindar la independència judicial també dels poders econòmics i mediàtics, no només del legislatiu i Reparar el dany causat a persones i projectes polítics injustament perseguides.

Perquè això va de democràcia. No és una qüestió partidista. Va de democràcia, i cal saber si l’Estat espanyol vol ser una democràcia madura o continuar funcionant amb les estructures mentals i institucionals d’un règim que mai no va acabar de morir. Sense una Justícia realment democràtica, no hi ha llibertats garantides, ni drets protegits, ni sobirania popular efectiva. Només hi ha una façana institucional darrere la qual operen els de sempre.

El temps de les excuses s’ha acabat. La Justícia o serveix el poble, o deixa de ser justícia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada