Quan les sancions són armes i el petroli és el botí, els Embargaments, Saqueig i Guerra, són la imposició.
l’Imperialisme nord-americà contra els pobles sobirans i com els EUA han pressionat Iraq, Cuba i Veneçuela per controlar recursos energètics.
Cuba. L’embargament més llarg de
l’era moderna. Seixanta anys de càstig col·lectiu
L’embargament nord-americà contra Cuba (origins
1960–1962) es va anar perfilant com una política de “contenció
econòmica” després de la Revolució i la nacionalització d’actius
nord-americans. Amb el temps s’ha anat reforçant legislativament (Llei
Torricelli, Helms-Burton, entre d’altres) i ha incorporat mesures
extraterritorials que busquen dissuadir tercers estats i empreses d’invertir o
comerciar amb l’illa. Aquesta política ha estat objecte de condemna
internacional reiterada des de 1992 l’Assemblea General de l’ONU ha
votat anualment resolucions no vinculants contra l’embargament amb majoria
aclaparadora. Els crítics -organitzacions dels drets humans, i d’economistes-
sostenen que l’embargament ha tingut greus repercussions sobre la salut
pública i l’economia cubana, malgrat excepcions puntuals per a medicaments
i aliments.
Aquest bloqueig impedeix
l’accés normal a medicaments, tecnologia i crèdits internacionals, persegueix
empreses de tercers països (extraterritorialitat imperial), i busca
explícitament provocar fam, desesperació i col·lapse social.
L’objectiu no ha canviat en sis dècades, rendició o
asfíxia. I tot això, malgrat la condemna gairebé unànime de l’ONU
any rere any. La “legalitat internacional” només serveix quan
beneficia l’imperi.
Iraq. Sancions, oil-for-food i la
seqüela humanitària. Sancions que matan abans que les bombes
Després de la invasió del Kuwait, l’ONU va
imposar sancions severes a l’Iraq el 1990 (Resolució 661),
que prohibien pràcticament tot el comerç amb l’Estat iraquià excepte
peces humanitàries estrictament regulades. Aquelles mesures van afectar la
capacitat de l’Iraq per exportar petroli i, al mateix temps, van
provocar una crisi humanitària que l’ONU va intentar mitigar amb el
programa Petroli per aliments (Oil-for-Food) a partir de 1996.
El resultat va ser una combinació de sofriment civil, corrupció i
controvèrsies internacionals. Alguns analistes assenyalen que les sancions van
debilitar la infraestructura civil i van deixar una població vulnerable que,
anys després, va ser un factor explorable en el context de la intervenció
del 2003.
Les sancions van des de la destrucció
de les infraestructures bàsiques, col·lapsar el sistema sanitari i empobrir
massivament la població civil, i tot això va preparar el terreny per a la
invasió posterior, basada en mentides (armes de destrucció massiva
inexistents) i amb un objectiu real clar, el control del petroli iraquià
i la reconfiguració geopolítica de l’Orient Mitjà sota tutela nord-americana.
Primer sancions, després bombes, finalment privatitzacions.
Veneçuela. Sancions dirigides al petroli
i estratègia de pressió política. Petroli, bloqueig i guerra híbrida
Des de l’esclat de la crisi política
veneçolana i
la contestació internacional a la presidència de Nicolás Maduro, els
Estats Units han anat imposant sancions vinculades específicament al
sector petrolífer, incloent designacions i sancions contra PDVSA (la
companyia petroliera estatal). Aquestes mesures, intensificades a
partir del 2019 i amb variants posteriors, han restringit la capacitat
de Veneçuela per vendre petroli en els mercats internacionals i per
accedir a sistemes financers internacionals. Washington ha argumentat
causes polítiques (pressionar per a un canvi de règim o sancionar
corrupció i narcotràfic), mentre que els governants veneçolans i molts
aliats reclamen un atac a la sobirania i un estrangulament econòmic amb
conseqüències humanitàries.
En els últims mesos també hi ha hagut incidents
marítims i mesures d’aplicació fronterera que han portat a la retenció o
arrossegament de carregaments fets que han elevat la tensió a la regió i han
estat denunciats per governs com a “pirateria” o apropiació de recursos
en contextos polítics. Aquestes accions, junt amb desplegaments militars
puntuals, reforcen la percepció entre països afectats que l’objectiu últim
no és només condemnar registres de governs autoritaris, sinó minvar la
capacitat del país per gestionar i vendre recursos estratègics. Recentment
la premsa internacional ha documentat casos de confiscació de vaixells amb
cru portat de Veneçuela i destinats a Cuba, fet que ha encès
alarma diplomàtica entre tercers i Caracas.
Les mesures imposades pels
EUA contra Veneçuela son el bloquegen la venda de petroli, la congelació
dels actius estatals a l’estranger, impedeixen transaccions financeres bàsiques
i afecten directament l’accés a aliments, medicaments i energia. No es tracta
de “democràcia”, sinó de control energètic. Quan el govern veneçolà no
es doblega, l’imperi activa una guerra econòmica i una estratègia
de canvi de règim.
Ni Sancions, ni Bloquejos, ni Guerres.
Sobirania o Barbàrie.
Les sancions, els embargaments i les “intervencions
humanitàries” impulsades pels Estats Units no són errors del
sistema, són el sistema mateix. Formen part d’una arquitectura
global de dominació dissenyada per sotmetre pobles, destruir economies
sobiranes i garantir que els recursos naturals -especialment el petroli-
continuïn en mans de les multinacionals i del capital financer occidental.
No estem davant d’excessos puntuals, sinó davant d’una
guerra global i permanent contra qualsevol projecte polític que
s’atreveixi a sortir del dogma neoliberal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada