En aquests dies de pre-Nadal, a banda de les creences religioses, he volgut fer un repàs a les religions i les seves participacions (directes o indirectes), en el transcurs de les inestabilitat dels pobles i les seves conseqüències. Les guerres.
Pel meu laïcisme, i amb la meva
opinió i objectivitat, vull fer palès informacions que pocs s'atreveixen a
posar negre sobre blanc de la fosca participació de les religions en les
conteses bel·licistes i aquest és el meu argumentari personal i que m'atreveixo
a fer-ho públic.
Personatges religioses o Esglésies (com per exemple el
Vaticà, comunitats protestants o ortodoxes) han jugat un paper de mediació
moral o facilitació d’espais de negociació i reconciliació en diversos
contextos com en el conflicte Gaza–Israel / Palestina.
Líders cristians com el patriarca catòlic de
Jerusalem, Pierbattista Pizzaballa, han fet crides explícites a actuar com
a ponts neutrals per la pau, apel·lant a la reconciliació entre israelians
i palestins i dient que els cristians, com a minoria, poden fer de
mediadors, i també s’han organitzat visites conjuntes de patriarques
cristians a llocs de guerra (com la visita a una església
bombardejada a Gaza) que, a més de solidaritat, tenen un impacte
simbòlic i de pressió internacional per la pau.
L’Església ortodoxa ucraïnesa i altres denominacions han
utilitzat les seves xarxes per assistència humanitària, suport a refugiats i
per enfortir la cohesió social dins Ucraïna amb Accions Socials
directes i les Esglésies han ofert refugi, ajuda material i
suport psicològic, demostrant la seva capacitat de resposta comunitària en
temps de guerra.
A diferència de Gaza, aquí emergeix una fractura
interna dins de la religió (Ortodòxia), l’Església de Moscou dona
suport al govern rus i la seva invasió, mentre que altres autoritats ortodoxes (Constantinoble,
parts de l’Església ortodoxa ucrainiana) s’hi oposen. Aquesta divisió
limita la capacitat d’actuar com a mediador únic.
Pastors cristians i el conflicte
Estats Units–Veneçuela.
L’Església Catòlica, amb una acció diplomàtica
indirecta inclòs el Papa, ha participat en gestos diplomàtics de pau
o de crida al diàleg entre governs (crides per reactivar el diàleg entre
EUA i Veneçuela, o persuadir actors armats a buscar solucions pacífiques),
mentre que els pastors i líders religiosos poden servir de pont de diàleg i
influència en l’opinió pública més que com a actors diplomàtics oficials.
També poden pressionar governs o societats per evitar confrontacions o sancions
inhumanes.
Molts governs mantenen relacions institucionals amb Esglésies
per assumptes de cohesió social (educació, assistència sanitària,
migrants, drets humans) i aquestes relacions poden influir
indirectament en política exterior o interior però no sempre impliquen
mediació directa en conflictes armats.
Crítica i limitacions del paper
religiós i la seua neutralitat dubtosa
Quan una Església pren partit clar (per un bàndol), això pot polaritzar encara més el conflicte o de legitimar-la com a mediador i fer que la Religió com a font de justificació. Alguns actors religiosos o líders han justificat o donat legitimitat moral a la guerra o a narratives nacionalistes, la qual cosa dificulta la pau, però moltes religions tenen la Dependència d’estats i les relacions entre Esglésies i governs sovint es transformen en acords de cooperació social o política, amb conflicte d’interessos entre la missió religiosa i l’estat.
Aspecte Mediació activa Acció humanitària Inacció o complicació Gaza–Israel Líders
cristians com a ponts de pau; pressions polítiques i diàlegs interreligiosos.
Sí,
assistència i solidaritat social. Esglésies
reticents a intervenir directament en política militar. Ucraïna–Rússia Suport
a refugiats i cohesió social. Sí,
ajuda material i social. Fractures
internes i usos geopolítics de religió. EUA–Veneçuela Crides
al diàleg i diplomàcia moral del papa. Influència
social. Limitacions
institucionals en política exterior.
La pau no pot ser creïble quan depèn
de privilegis.
Les Esglésies no són neutrals, o legitimen l’ordre existent o el qüestionen. La “pau abstracta” és una forma de violència simbòlica i quan la religió s’alia amb l’Estat i el capital abandona els pobres, justifica la guerra, i perd autoritat moral i només una religió des Colonial, antiimperialista, i crítica amb el poder, pot tenir un paper real en la construcció de la pau.
Les Esglésies-institucionals
no són agents de pau, sinó actors del sistema i quan callen,
legitimen. Quan equidisten, protegeixen el poder. Quan beneeixen governs i
exèrcits, traïcionen qualsevol ètica humanista.
La pau real no vindrà dels altars,
sinó dels pobles organitzats.
Sense anticapitalisme, no hi ha pau.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada