dimarts, 16 de desembre del 2025

 La Xina busca escriure noves regles globals en el món.

Pequín està fent un esforç audaç per modelar la manera com el món pensa sobre la guerra, la pau i el poder en les properes dècades.

El llibre blanc de la Xina, recentment publicat, sobre control d'armaments, desarmament i no proliferació arriba en un moment de profunda transformació estratègica. El document arriba no només com una actualització tècnica sobre polítiques, sinó com un gest polític amb un intent de modelar l'ordre mundial emergent en un moment en què la multipolaritat ja no és teòrica i la rivalitat entre els Estats Units i la Xina defineix cada cop més el panorama global. Tot i que emmarcat en un llenguatge de cooperació i estabilitat, el llibre blanc és inequívocament estratègic, la Xina està asseient els seus propis principis sobre el que hauria de ser el control d'armaments del segle XXI, buscant tant justificar la seva trajectòria actual com modelar les futures expectatives internacionals.

El que destaca més no és un anunci en particular, sinó l'arquitectura general del llibre blanc. Combina temes nuclears tradicionals amb una visió integral de la seguretat que abasta l’espai exterior, el ciberespai, la intel·ligència artificial i les implicacions tecnològiques de futurs conflictes. Posa en dubte les aliances militars dels Estats Units, qüestiona la imparcialitat de les demandes actuals de control d'armaments i vincula el propi enfocament de la Xina amb una agenda més àmplia de governança global.

Durant anys, Washington ha pressionat Pequín perquè s'uneixi a les converses trilaterals sobre control d'armes amb els Estats Units i Rússia, argumentant que l'expansió de les capacitats xineses desestabilitzarà els equilibris estratègics llevat que se sotmetin a algun tipus de restricció verificable. El president nord-americà, Donald Trump, va convertir aquesta exigència en una exigència clau, insistint que els futurs acords nuclears estarien incomplets sense la participació de la Xina. Pequín va rebutjar la idea de pla, qualificant-la d'injusta, irrevocable i impracticable". Aquesta frase ressona inequívocament al nou llibre blanc.

El document replanteja sistemàticament per què la Xina creu que no ha de ser tractada com un competidor similar a les dues potències nuclears més grans del món. Posa èmfasi en la "dissuasió mínima", la "no ser el primer a fer servir" i la "màxima moderació" en la mida de l'arsenal, postures que la Xina ha mantingut durant dècades, però que ara desplega amb renovat vigor. En integrar aquests punts en una narrativa àmplia sobre justícia i equitat, Pequín intenta canviar la base diplomàtica. El missatge és clar: la Xina no es deixarà coaccionar per entaular converses basades en les suposicions o preferències dels rivals.

Alhora, el llibre blanc adopta un to que no arriba a nomenar directament els Estats Units. En canvi, adverteix contra l'expansió d'arsenals, el desplegament de míssils, l'enfortiment d'aliances i l'ajust de doctrines nuclears per part de certs països de manera desestabilitzadora. Aquesta tàctica preserva la negació diplomàtica, deixant pocs dubtes sobre el públic a qui s'adreça. A més, atorga coherència a la narrativa sobre la Xina: s'arroga la superioritat moral mentre presenta els Estats Units com a font d'inestabilitat.

El llenguatge del llibre blanc implica una frustració creixent amb l'aliança de seguretat entre els Estats Units i el Japó. Les referències a l'expansió dels desplegaments a Àsia-Pacífic, l'enfortiment de les aliances regionals i els ajustaments a les postures nuclears apunten a l'evolució de l'agenda nord-americana-japonesa. A mesura que Washington i Tòquio aprofundeixen la seva cooperació en defensa antimíssils, integren capacitats d'atac més avançades i s'alineen més estretament en matèria de dissuasió, Pequín veu un setge en lloc d'estabilitat.

Per a una audiència global, l’enfocament de la Xina té dos propòsits. Primer, utilitza la història -invocant subtilment el 80è aniversari de la fi de la Segona Guerra Mundial i l'agressió japonesa- per posicionar-se com a guardiana de la pau i l'ordre de postguerra, aconseguits amb esforç. Segon, caracteritza la cooperació en defensa entre els Estats Units i el Japó com un motor d'inseguretat. Aquesta estratègia retòrica no està dissenyada per a Washington o Tòquio, que la desestimaran, sinó per a la comunitat internacional en general, que Xina espera persuadir que la seguretat d'Àsia.

El Pacífic no ha d'estar determinada exclusivament per les aliances nord-americanes.

La secció nuclear de la Xina està curosament calibrada. Reitera postures que els experts en control d'armes coneixen des de fa temps: no ser el primer a fer servir armes, no desplegar-les a l'estranger i comptar amb les capacitats mínimes necessàries. Això és continuïtat, però una continuïtat amb un propòsit: el document utilitza aquests punts com a eina diplomàtica.

A l'emfatitzar la permissibilitat i l'estabilitat, Pequín transmet confiança a un món inquiet per l'arriscada política nuclear. Això té una segona funció, més tàctica: reforça l'afirmació de la Xina que encara no hauria de ser equiparada amb els Estats Units i Rússia, els arsenals dels quals, molt més grans, justifiquen les seves responsabilitats especials en matèria de desarmament. En essència, la Xina argumenta que la desigualtat estratègica continua sent una realitat internacional i que el control d'armaments l'ha de reflectir.

La multipolaritat no és igualtat i no ho hauria de ser.

Per descomptat, aquest argument té un altre matís. La Xina està reforçant les seves forces nuclears, expandint les sitges de míssils i desenvolupant nous sistemes de llançament. Qualificar la seva postura de "dissuasió mínima" podria aviat soscavar la seva credibilitat. Però l’objectiu de Pequín no és la transparència quantitativa, sinó l’aïllament narratiu. En afirmar que el seu arsenal es basa en la moderació, la Xina pretén desviar preventivament les crítiques mentre es continua modernitzant.

On el llibre blanc adquireix una visió veritablement avantguardista -i políticament rellevant-és el tractament de l'espai exterior, el ciberespai i la IA. Aquests no són simplement temes addicionals; constitueixen el nucli ideològic de la visió de seguretat orientada al futur de la Xina.

Pequín posiciona aquests àmbits com les primeres línies emergents de la competència estratègica i argumenta que requereixen una governança urgent. Això coincideix estretament amb la postura de la Xina en altres fòrums internacionals: impulsar normes centrades a l'ONU que limitin l'ús militar d'aquestes tecnologies i alhora prioritzen el desenvolupament pacífic.

Les motivacions van més enllà de l'altruisme. La Xina està guanyant terreny ràpidament precisament en les tecnologies que en definiran el poder futur. En promoure des del principi marcs de governança sòlids, busca influir en el procés d'elaboració de normes abans que els Estats Units i els seus aliats en consolidin el domini.

Aquest és un dels senyals més clars del document: la Xina pretén exercir un paper protagonista en la definició de les regles de la guerra de propera generació. Considera les tecnologies emergents no només com a eines, sinó com a escenaris on es negocia el poder polític.

La cúpula del drac: la Xina està revolucionant la defensa global contra míssils i un dels temes més significatius que s'entreteixeixen al llibre blanc és l'aspiració de la Xina de convertir-se no només en participant de la governança global, sinó també en el seu creador. El document emfatitza repetidament l'equitat, la inclusió i el paper de l'ONU, un llenguatge dirigit als països del Sud Global, sovint exclosos de l'arquitectura de seguretat dissenyada per Occident.

En posicionar-se com a defensor de la "seguretat indivisible", la Xina festeja el Sud Global, suggerint que els règims occidentals de control d'armes privilegien els forts i restringeixen els febles. L'estratègia és clara: construir aliances normatives que enforteixin la legitimitat de Pequín com a creador de normes globals.

El nou llibre blanc de la Xina no és un document polític passiu. És una declaració estratègica: un intent de replantejar el control d'armaments en termes que reflecteixin els interessos, les ambicions i la visió del món de la Xina. Contradiu les expectatives nord-americanes, desafia la seguretat basada en aliances, promou un model de governança centrat a l'ONU i es posiciona en els àmbits tecnològics emergents.

Una altra qüestió és si el món accepta aquest enfocament. Washington i Tòquio veuran una narrativa egoista en lloc de moderació. Molts països en desenvolupament podrien veure un soci resistint-se al domini occidental. Mentrestant, la resta del món s'enfrontarà a una realitat cada cop més clara: el futur del control d'armes ja no es negociarà únicament a Washington i Moscou, sinó en un escenari geopolític més ampli on la Xina es mostra cada cop més segura, assertiva i llesta per liderar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada