diumenge, 17 d’agost del 2025

Política aranzelària abusiva de Donald Trump i els seus riscos davant els països BRICS.

 Durant el seu mandat (2017-2021), Donald Trump va impulsar una política comercial marcada per un proteccionisme agressiu, i això ha continuat en aquest segon mandat resumida en l’eslògan “America First”. Aquesta estratègia es va traduir en l’aplicació d’aranzels elevats a productes importats, especialment procedents de la Xina, la Unió Europea, Mèxic i el Canadà. La justificació oficial de l’administració Trump era protegir la indústria nord-americana, reduir el dèficit comercial i recuperar ocupació en sectors clau com l’acer, l’alumini i la manufactura.


Més enllà de la retòrica nacionalista, aquestes polítiques van generar tensions significatives en l’economia mundial. Els aranzels a l’acer i l’alumini xinesos, per exemple, van provocar represàlies comercials, amb la Xina imposant tarifes sobre productes nord-americans com la soja i l’automòbil, afectant especialment agricultors i exportadors dels Estats Units. La guerra comercial resultant no només va encarir els béns de consum, sinó que també va augmentar la incertesa als mercats financers internacionals.

Riscos davant els països BRICS. Els països del grup BRICS Brasil, Rússia, Índia, Xina i Sud-Àfrica es van trobar en una posició complexa davant les polítiques aranzelàries dels Estats Units. Representen aproximadament un 42% de la població mundial i més del 25% del PIB global, i històricament han buscat equilibrar la seva relació amb Washington diversificant les exportacions i reforçant la cooperació interna del grup.

Xina. Com a principal afectada pels aranzels, Xina va respondre amb tarifes recíproques i va accelerar la seva estratègia de desdolarització, promovent acords comercials en iuans i desenvolupant cadenes de subministrament alternatives a Àsia i Àfrica.

Brasil. Les mesures de Trump van impactar especialment el sector agrícola, amb productes com la soja i la carn exportats als EUA afectats. Brasil va diversificar mercats, ampliant exportacions cap a Àsia i Orient Mitjà.

Rússia. Tot i ser menys dependent del comerç amb EUA, Rússia va utilitzar el proteccionisme nord-americà com a argument per reforçar aliances dins d’Euràsia, promovent pagaments en rubles i iuans.

Índia i Sud-Àfrica: Ambdues nacions van adoptar una política més cautelosa, combinant represàlies limitades amb la recerca d’inversió estrangera alternativa. Índia va incrementar el comerç amb Orient Mitjà i Àfrica, mentre Sud-Àfrica va reforçar vincles dins la Unió Africana i el Mercosur.

El risc central d’aquestes polítiques proteccionistes resideix en l’increment de la volatilitat econòmica global i en la possibilitat que els BRICS reforcin la seva cooperació financera per disminuir la dependència del dòlar i del sistema financer nord-americà.

La baixada de la dolarització als mercats internacionals. La política de Trump, combinada amb altres dinàmiques globals, ha accelerat la tendència a la desdolarització parcial dels mercats internacionals. Tradicionalment, el dòlar ha estat la moneda de referència per al comerç mundial, reserves internacionals i préstecs sobirans. No obstant això, diversos factors recents estan impulsant un canvi gradual:

Diversificació de reserves internacionals. Xina i Rússia han augmentat reserves en or i en les seves pròpies monedes, reduint la dependència del dòlar i protegint-se davant sancions i aranzels.

Acords bilaterals en moneda local. Els BRICS promouen acords comercials bilaterals en moneda pròpia, reduint la necessitat de liquidacions en dòlar i reforçant mecanismes de compensació regional. Mercats energètics alternatius. Rússia i Aràbia Saudita han explorat transaccions petrolieres fora del dòlar, amb contractes en euros, iuans i rubles, un canvi estructural que qüestiona la supremacia del dòlar en l’energia.

Criptomonedes i pagaments digitals. L’aparició de monedes digitals estatals i privades comença a desafiar la supremacia del dòlar, oferint sistemes de pagament més independents del control nord-americà. Aquestes dinàmiques posen en evidència un escenari de risc per als EUA: la menor dependència global del dòlar pot reduir la capacitat d’imposar sancions econòmiques, encarir el deute sobirà i debilitar la seva influència geopolítica.

La Conclusió es, que la política aranzelària de Donald Trump, concebuda per protegir l’economia nord-americana, ha tingut efectes globals molt més amplis, impulsant la cooperació econòmica dels països BRICS i accelerant la desdolarització dels mercats internacionals. Això evidencia un canvi progressiu en l’equilibri financer mundial, la hegemonia del dòlar, sòlida durant dècades, es veu cada vegada més qüestionada per blocs regionals, monedes alternatives i estratègies de diversificació econòmica.

En un context de tensions comercials i geopolítiques creixents, el proteccionisme no només afecta els països implicats directament, sinó que també pot catalitzar transformacions estructurals en el sistema financer global, amb conseqüències potencialment duradores per a la influència econòmica i política dels Estats Units.

Principio del formulario

En definitiva un repta a la política aranzelària de Donald Trump que pot portar als Estats Units a una forta recessió.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada