dijous, 13 de novembre del 2025

Canadà. Del règim de monarquia parlamentària federal fins a l’era Mark Carney.

Canadà ven la seva imatge com la democràcia tolerant i solidària del nord. Multiculturalisme, Salut Pública Universal, paisatges immaculats i Institucions estables, però des d’una perspectiva de l’esquerra aquesta màscara amaga un entramat de propietat privada, depredació ambiental, colonialisme continuat sobre els pobles indígenes i subordinació econòmica a capitals transnacionals amb una versió domèstica del neoliberalisme que opera sota la corona i la retòrica liberal.

Aquest relat parteix de la màquina institucional de la monarquia parlamentària federal -la forma constitucional que legitima l’Estat canadenc- i arriba fins a la nova etapa encapçalada per Mark Carney, figura que sintetitza la fusió entre el poder tecnocràtic dels bancs centrals, el sector financer global i l’aparell estatal. Les decisions polítiques recents mostren un viratge cap a polítiques de seguretat, control migratori i explotació accelerada dels recursos, tot embolcallat amb llenguatge de “competitivitat” i “sostenibilitat de mercat”. Aquestes tendències mereixen ser analitzades i denunciades des d’una òptica radical.

Carles III del Regne Unit, i Monarca canadenc

La monarquia parlamentària -el símbol formal del cap d’estat- funciona com una capa cerimonial que amaga una continuïtat de classe. L’aparell administratiu i la reproducció de la propietat privada no canvien amb corones ni amb ministres. Els alterns partits liberals o conservadors gestionen l’economia en benefici de capitals propis i aliats internacionals, deixant la ciutadania rebre les engrunes de la protecció social. L’arribada de Mark Carney, un exgovernador del Banc del Canadà i del Banc d’Anglaterra, confirma la normalització d’un tipus de govern on els experts financers es mouen sense fricció entre institucions públiques i poder privat. Carney és, per tant, la figura paradigmàtica d’un estat gerencial que obeeix prioritàriament els criteris del mercat.

L’economia. Austeritat disfressada de modernitat i des de l’esquerra s’ha de denunciar la narrativa que presenta les reformes com a “necessàries” per a la competitivitat global. Política fiscal favorable a grans projectes extractius i incentius a la indústria d’energies i minerals -i alhora promeses de “inversions generacionals”- sovint signifiquen transferència de recursos cap a empreses privades i fons d’inversió. Mark Carney, amb el seu tarannà tecnocràtic i vincles amb el capital financer, ha impulsat polítiques orientades a “estabilitzar” l’economia mitjançant mesures que no posen en qüestió la propietat privada dels mitjans de producció ni la lògica de maximització del benefici. Aquest enfocament deixa intactes les desigualtats estructurals i tendeix a externalitzar costos socials com sistemes de salut saturats, i la precarietat laboral perquè la rendibilitat empresarial romangui intacta.

L’habitatge i precarietat, es  la promesa trencada. El problema de l’habitatge a les grans ciutats canadences ha esdevingut un símptoma. La desregulació del sòl urbà i la transformació d’habitatges en actius financers han inflat preus i expulsat capes populars. Encara que figures com Carney han parlat de polítiques per afavorir la densificació i la sostenibilitat, aquestes propostes sovint afavoreixen el negoci immobiliari (supressió de límits d’unitats, menys requisits d’aparcament, més alçada) en comptes de promoure habitatge social públic i control del lloguer. Així, la retòrica verda es converteix en eina per desregular i accelerar la mercantilització del sòl urbà. 

Els Serveis Públics amb retallades subtils i privatitzacions encobertes. El Sistema Públic de Salut i l’Educació, sovint exhibits com a béns comuns, han patit erosions discretes amb subcontractació, copagaments indirectes, pressions per reduir costos i privatització de Serveis Auxiliars. Des de l’esquerra radical hem de recordar que “un sistema públic” no és només una cornucòpia legal, cal finançament adequat, personal estable i planificació democràtica. L’estratègia estatal sovint prioritza polítiques que retenen recursos per a inversions que generin profits (infraestructures, explotacions naturals) mentre retalla despesa social. Això agreuja la fragmentació social i la precarietat de les professions sanitàries i docents.

Els drets indígenes, l'assignatura pendent de Canadà

Els Pobles Indígenes, es  colonialisme i fallida de la reconciliació. Cap relat crític pot ometre el colonialisme continuat. L’Estat canadenc manté polítiques que perpetuen la confiscació territorial, l’explotació dels recursos sobre terres natives i la governança paternalista. Les iniciatives de “reconciliació” sovint es limiten a símbols legals i retòrica, sense transferir sobirania real ni desmantellar els mecanismes econòmics que mantenen la pobresa indígena. L’extracció minera, els oleoductes i els projectes d’infraestructura continuen imposant-se sense consentiment lliure i informat en molts casos, convertint les comunitats en línies de resistència contra un capital envaïdor. Aquesta contradicció , entre un discurs oficial de reconciliació i la realitat material, és la cara més crua de la injustícia colonial.

El Medi Ambient i l’Àrtic, en temes de seguretat, recursos i militarització, el Canadà es presenta com a defensor del medi ambient, però alhora impulsa l’explotació dels recursos àrtics -minerals estratègics, hidrocarburs i rutes marines- amb el suport de decidires polítiques i reforç militar a la regió. L’estratègia recent d’augmentar la presència i la vigilància a l’Àrtic reflecteix una política de control territorial que respon no només a desafiaments climàtics sinó a interessos geopolítics i econòmics (i pressions de competidors com els EUA). Aquesta militarització i promoció d’inversions extractives es venen com a defensa de la sobirania quan en realitat protegeixen vies d’acumulació capitalista que posen en risc ecosistemes i modes de vida locals.

La Migració i control com  securitització social. Les mesures per reduir arribades temporals i limitar estudiants internacionals, així com propostes legislatives de control migratori, mostren una tendència a securititzar la migració. Argumentar que cal “reduir la pressió sobre habitatge i serveis” s’utilitza per legitimar polítiques que penalitzen i precaritzen la vida dels migrants, convertint-los en boc expiatori dels problemes estructurals (mercat de lloguer especulatiu, falta d’inversió pública). Des d’una perspectiva d’esquerra, la resposta hauria de ser redistribuir i regular mercats, no controlar persones.

Carney i la tríada de capital-estat expert, i per què és rellevant?. Analitzar Mark Carney és analitzar la convergència entre l’aparell d’estat i el sector financer global. La trajectòria d’un exgovernador central amb passat a institucions financeres globals fins a liderar el govern revela un model. La política econòmica es dissenya a partir de la perspectiva dels mercats, amb lògica de risc, estabilitat i rendibilitat. Això comporta prioritzar estabilitat macroeconòmica a costa d’intervencions redistributives profundes, i veure les polítiques socials com a “costos” a optimitzar. La crítica radical insisteix que aquest model abandona la sobirania social i la democràcia econòmica.

La Cultura i les Humanitats son la instrumentalització i austeritat de les polítiques culturals sovint es transformen en instruments de marca-país i turisme cultural, amb finançament orientat a projectes “rendibles” o a institucions que puguin generar ingressos i atraure inversió privada. Això debilita la recerca crítica, la docència pública i el suport a produccions culturals minoritàries o dissidents. Les humanitats esdevenen un bé de luxe si no s’insisteix en finançament públic sostingut i en la democratització de la cultura.

Les estratègies l l’alternativa des de la  lluita des de l’esquerra, es una posició que no n’hi ha prou amb denunciar, cal articular alternatives concretes. Entre elles:  la nacionalització democràtica dels sectors estratègics (energia, transport, habitatge), plans d’habitatge públic massiu i control del mercat de lloguer, garanties efectives de sobirania indígena sobre terres i recursos, augment real del finançament públic per a salut i educació amb gestió participativa, i mecanismes fiscals que pressin les grans fortunes i corporacions. A més, cal construir hegemonies socials a partir de moviments laborals, comunitaris i indígenes que puguin imposar una agenda de justícia social.

Canadà no és només un parc nacional bonic amb salut pública i bona etnicitat. és un estat capitalista amb simbiosi entre el poder financer i l’aparell administratiu. L’era Mark Carney no és una anomalia sinó la cristal·lització d’una tendència global. La política governamental dirigida per experts financers que prioritzen el mercat i la “seguretat” nacional.

Des de l’esquerra la resposta ha de ser doble. El desmuntar les certeses del govern tecnocràtic i construir amb alternatives populars que retornin a la comunitat el control sobre la vida, la terra i el treball.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada