dijous, 13 de novembre del 2025

La República Dominicana, un país paradigmàtic de les herències colonials.

La història contemporània de la República Dominicana és un exemple paradigmàtic de com les herències colonials, les ingerències internacionals i les elits domèstiques convergeixen per reproduir models de subordinació econòmica i control social. Des del període immediatament posterior a la Guerra d’Abril i del govern provisional de Héctor García Godoy, el país va quedar encarrilat -per voluntat pròpia i per imposició externa- cap a una senda de estabilitat per a les elits i precarietat per a les classes populars.

El present relat examina com les polítiques econòmiques, les reformes públiques, les aliances amb organismes internacionals i les mesures de seguretat han consolidat una estructura que prioritza la inversió estrangera, l’extractivisme i el turisme massiu com a fonts principals de creixement, a costa de l’enfortiment dels serveis públics, la sobirania alimentària i els drets de les comunitats migrants, especialment la població d’origen haitianofònic.

Héctor García Godoy.

El govern provisional de Héctor García Godoy, sorgit en un escenari marcat per la intervenció i la pressió de la Organització dels Estats Americans (OEA) després de la Guerra d’Abril, va constituir l’inici d’una restauració política que buscava normalitzar les relacions amb els Estats Units i garantir les condicions per a unes eleccions controlades. L’accent va estar en la reconstrucció d’un ordre institucional que protegís la propietat, l’ordre públic i els interessos de les classes dirigents.

Aquesta etapa és important perquè va posar les bases del que seria una constant, la descendència de governs que, malgrat la retòrica de modernització, han prioritzat la pacificació del conflicte social i la integració en les cadenes econòmiques internacionals per sobre de la transformació redistributiva.

La República Dominicana ha experimentat un creixement econòmic notable en les darreres dècades, destacant-se com una de les economies més dinàmiques del Carib. No obstant això, des d'una lectura crítica, aquest creixement està profundament mediat per la seva dependència de sectors vulnerables con el turisme, les remeses i les activitats extractives i comercials amb capital estranger.

La República Dominicana, te tres models de desenvolupament, i  té tres vèrtexs problemàtics. La Dependència de capitals i mercats externs. La inversió directa estrangera i el flux de turisme condicionen polítiques públiques que prioritzen l’atracció d’inversors, sovint a través d’incentius fiscals i flexibilització laboral, en detriment de la protecció social.

La Desigualtat i precarietat laboral. El creixement del PIB no es tradueix en una redistribució adequada, persisteixen salaris reals baixos per una part significativa de la població i formes laborals precàries dins del turisme i la manufactura orientada a l’exportació, i la Vulnerabilitat davant xocs externs. L’enfocament en pocs sectors exposa el país a crisis globals (pandèmies, caigudes del turisme, fluctuacions en remeses) i limita l’autonomia econòmica.

En aquest context, l’administració d’un president com Luis Abinader ha celebrat bons indicadors macroeconòmics -creixement del PIB, recuperació postpandèmia i certa millora en salaris reals- però aquests resultats s'han obtingut sense abordar les arrels estructurals de la desigualtat ni una política sòlida de redistribució. Les iniciatives de reforma fiscal, malgrat ser necessàries per ampliar la capacitat de l’Estat, han topat amb resistències i retrocessos, mostrant la fragilitat política d’una agenda que vol tocar els privilegis fiscals i empresarials.

Crisis de la migración haitiana amb frontera del país dominica.

Els Serveis Públics amb retalls, incapacitat institucional i privatització latent.

Els serveis públics -educació, salut, aigua i sanejament- han estat sistemàticament subfinançats o mal gestionats, fet que revela una prioritat per la desregulació i la cooperació públic-privada com a solució estrella de les elits.

Organismes internacionals i bancs de desenvolupament han assenyalat la limitada capacitat estatal per oferir serveis de qualitat. Aquesta asimetria és doble, per una banda, el sector privat i la cooperació externa proveeixen infraestructures i serveis on l’Estat falla, i per l’altra, això legitima una narrativa segons la qual l’eficiència empresarial seria superior a la gestió pública, obrint la porta a processos de privatització encoberta.

El resultat són xarxes públiques dèbils, desigualtats en l’accés (especialment en zones rurals i comunitats de descendència haitiana) i una exposició superior de la població a riscos sanitaris i educatius. Les polítiques de seguretat implementades tampoc no han anat acompanyades d’inversions sostenibles en salut mental, prevenció o rehabilitació social; per contra, han reforçat una lògica punitiva que agreuja la precarietat social.

La Migració, Racisme estructural i Violacions de Drets Humans, son un dels aspectes més greus de la política contemporània dominicana. L’ús de la política migratòria com a instrument de control social i definició identitària. L’estigmatització dels migrants haitians i de la població d’origen haità ha estat una eina recurrent per a la construcció d’un enemic extern i intern, justificat per arguments de seguretat, economia submergida i pressió sobre serveis.

Els informes de Drets Humans han posat en relleu pràctiques preocupants raids i redades, deportacions massives, perfilatge racial i un augment de l’ús de la força per part de les autoritats en operacions de control migratori. Aquestes accions no es poden separar del discurs polític que presenta la població migrada com a culpable dels mals socials, produint normalització de la discriminació i vulnerant drets fonamentals.

La concentració de migrants en condicions precàries, associada a limitacions d’accés a serveis sanitaris i educatius, crea un cercle de marginació que s’autoalimenta. A això s’afegeixen pràctiques documentades de deportacions de dones embarassades i de naixement, accions que han estat àmpliament condemnades per organitzacions internacionals i que posen en qüestió el compliment de les obligacions internacionals de l’Estat dominicà.

La resposta dominant a la inseguretat i al delicte s’ha centrat en l’enfortiment de cossos policials i pràctiques de força. Els indicadors i informacions recents evidencien un augment preocupant d’episodis d’ús excessiu de la força i d’execucions extrajudicials imputades a agents estatals. Aquest patró no només vulnera drets humans, sinó que actua com a mecanisme de disciplinament social sobre capes vulnerables.

Les institucions judicials i de fiscalització mostren febleses quan es tracta d’investigar i sancionar abusos, el que genera impunitat i una erosió de la confiança pública. Des d’una perspectiva crítica, la militarització de la seguretat i la col·laboració amb estructures internacionals de seguretat reforcen l’estat de excepció permanent en barris populars.


Corrupció, clientelisme i captura de l’Estat

Els processos de corrupció i clientelisme han erosionat la capacitat redistributiva de l’Estat. Contractes públics opacs, concessions a empreses amb connexions polítiques i pràctiques de nepotisme alimenten una economia paral·lela que extrau recursos públics sense generar benestar social.

La campanya retòrica de transparència i modernització administrativa que alguns governs han promogut no ha generat mecanismes robustos suficients per revertir la captura d’institucions clau. La concentració de beneficis en sectors com el turisme i les infraestructures, amb incentius fiscals per a grans grups, reforça el model extractiu i precaritzador.

Malgrat que el govern d’Abinader ha obtingut indicadors macroeconòmics positius -particularment en la recuperació del turisme i el creixement del PIB- la lectura d’esquerra radical subratlla la insuficiència d’aquestes polítiques per transformar la realitat material de la majoria.

Les propostes de reforma fiscal i ampliació de la base impositiva, anunciades i posteriorment posposades o retirades davant pressions polítiques, evidencien la dificultat de tocar interessos consolidados. Sense una fiscalitat progressiva real i sense mecanismes de control efectiu sobre l’evasió i l’elusió fiscal, l’Estat no pot ampliar presencialment la seva xarxa de serveis.

Alhora, la promoció de projectes d’infraestructura i atracció d’inversió estrangera tendeix a prioritzar la rendibilitat privada sobre l’impacte social, amb poc condicionament a l’obertura d’oportunitats reals per a la indústria nacional i la formació del treballador. Això manté un model on la creació d’ocupació sovint és temporal, mal remunerada i sense drets socials sòlids.

Les alternatives passen des d’una proposta rupturista i transformadora,  a les alternatives d’una Reforma fiscal progressiva, instaurant impostos sobre grans fortunes, beneficis empresarials extraordinaris i lluitar contra l’elusió amb marcs internacionals de transparència i un Reforç dels serveis públics amb la capacitat de recuperar l’Estat per garantir Salut, Educació i Serveis Bàsics mitjançant una aposta per la gestió pública i la participació comunitària.

Les polítiques migratòries amb drets, i desmuntar la retòrica securitària i garantir drets i integració per a migrants, amb mesures que combatin la discriminació estructural. La Democratització de la terra i la producció, amb polítiques d’accés a la terra, suport a l’agricultura familiar i articulació d’un projecte d’autonomia alimentària que trenqui la dependència d’importacions, i d’un Control ciutadà sobre la força pública, adequant mecanismes reals d’observació civil i sanció sobre abusos policials, així com una aposta per polítiques de prevenció i reinserció.

No obstant això, la desigualtat de renda no ha disminuït de manera significativa i la pobresa afecta encara un 22% de la població. Les inversions en salut i educació continuen per sota de la mitjana regional, i els moviments socials reclamen un canvi profund en la política pública i en la relació entre estat i ciutadania.

La República Dominicana ha assolit estabilitat macroeconòmica, però a costa de consolidar un model de desigualtat estructural i dependència externa.

Només una ruptura amb el neoliberalisme i la construcció d’un Estat Social fort podrien obrir el camí cap a una Democràcia realment Popular i equitativa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada