dimarts, 11 de novembre del 2025

La transició de Paraguai sota el segell militar i l’oligarquia

Aquest relat pretén oferir una mirada crítica d'extrema esquerra sobre l'evolució política, econòmica i social del Paraguai des del cop d'Estat que va portar Andrés Rodríguez Pedotti a la presidència, fins a l'actual mandat de Santiago Peña Palacios (iniciat el 15 d'agost de 2023). L'objectiu no és oferir una crònica imparcial, sinó analitzar com les estructures de poder -militar, terratinent, empresarial i partidista- han configurat un estat poblat de contradiccions, el creixement macroeconòmic per una banda i precarietat estructural, privatització de béns comuns i ofensiva autoritària contra la dissidència per l'altra. 

Andrés Rodríguez Pedotti, lider del cop d'Estat 

El cop de febrer de 1989 que va retirar del poder la dictadura d'Alfredo Stroessner, i la brevetat amb què Andrés Rodríguez, un general i membre de la màquina colorada, va assumir la presidència, van ser presentats per molts com una "sortida democràtica". Des d'una perspectiva crítica, cal veure-hi més continuïtat que ruptures. La classe política i econòmica tradicional  -terratenents, oligarquia lligada al Partit Colorado i sectors militars- va reubicar les seves estructures de poder i les seves xarxes d'interessos en una nova façana institucional.

Andrés Rodríguez es va recolzar en una combinació de legitimació electoral ràpida i pactes amb l'aparell colorat per garantir continuïtat en polítiques favorables als grans propietaris agrícoles i a interessos comercials. La reforma política va ser, en essència, una recomposició pactada, la concentració de la terra i la dependència d'exportacions agrícoles (soja, i carn) no només no es van qüestionar, sinó que van rebre nous suports institucionals que després serien ampliats per governs posteriors.

Des del final de la dictadura, l'economia paraguaiana s'ha construït sobre un model extractivista i exportador amb baixa densitat local d'ocupació i elevada concentració de la riquesa. Aquest model, basat en la soja transgènica, la ramaderia industrial i la mineria, ha estat promogut per una política de baixos impostos, incentius a la inversió estrangera i facilitats a les grans concessions d'ús de la terra. El resultat, una borsa d'excepcional acumulació per a una minoria i un estancament estructural per a la majoria.

El Grup Inversor de Xile, Gasur SRL es va fer amb Enex Paraguai.

Privatitzacions, i la captura del sector públic

Les cadenes productives del teixit social, i els assentaments agrícoles, la despoblació rural, la degradació ambiental i la vulnerabilitat laboral són la cara oculta d'una balança comercial favorable. Mentre els paràmetres macroeconòmics mostren creixement i superàvit comercial en anys recents, la pressió sobre recursos naturals i comunitats indígenes ha augmentat, i l'estat ha prioritzat obres públiques i concessions a grans projectes per sobre de polítiques redistributives.

Les administracions posteriors vàrem combinar una retòrica de modernització amb polítiques pràctiques de privatització i concessions. El model de associacions públic-privades i s'han convertit en vehicle per transferir riscos i obtenir finançament per a grans infraestructures, però també per obrir portes a la captació d'ingressos futurs per empreses transnacionals.

Això ha estat especialment visible en grans obres de carretera i concessions logístiques, que sovint deixen beneficis sostinguts per a contractors i inversors externs mentre la factura social -despossessió, ocupació precària, degradació ambiental- recau sobre la població local.

Una de les paradoxes del Paraguai és la seva solidesa macroeconòmica aparent, amb creixement del PIB en diverses etapes, combinada amb una capacitat fiscal limitada. L'estat recapta poc en termes relatives i això condiciona la seva capacitat per finançar serveis públics de qualitat. Això no és una fatalitat natural, és el producte d'una política deliberada d'impostos baixos i exempcions que beneficia les rendes del capital i les grans empreses agrícoles.

La insuficiència d'ingressos públics explica la debilitat de l'educació, la salut i la protecció social. Quan l'estat decideix augmentar la despesa en infraestructura o donar incentius a projectes privats, sovint ho fa a costa de la inversió en serveis bàsics. 

La Sanitat i educació,  fragilitat estructural

Els indicadors de cobertura i qualitat dels serveis públics mostren la severitat del problema. La Salut Pública pateix deficiències en infraestructura, personal i accés universal, la resposta a emergències i la prevenció continuen sent limitades en moltes regions. L'educació, per la seva banda, afronta problemes d'equipaments, formació docent i abandonament escolar, dificultant que la majoria de la població pugui millorar la seva posició social a través de l'aprenentatge. Aquestes debilitats no són casuals, són conseqüència d'una opció política que ha preferit atraure inversió privada i obres de visibilitat a canvis sistèmics que redueixin la desigualtat i els drets socials.

En els últims anys s'ha vist una tendència preocupant. L’aprovació de normatives i lleis que limiten l'espai d'actuació de les organitzacions de la societat civil i incrementen el control estatal sobre la crítica i la transparència. La normativa recent que exigeix més “mes control sobre les ONG’s” i que pot permetre tancar entitats per incompliments administratius és un exemple que ha alarmat organitzacions internacionals i locals. Aquestes mesures s'insereixen en una tradició de governabilitat autoritària encoberta per formes democràtiques, i el Partit Colorado i les seves aliances han après a gestionar la llibertat d'expressió, la fiscalització i la protesta per mantenir l'statu quo.

La concentració de poder ha anat donant lloc a respostes policials i judicials que sovint prioritzen l'ordre públic per sobre de la protecció de drets. Les denúncies de vulneracions -tant en l'àmbit de la llibertat d'expressió com en el de la violència contra grups vulnerables, incloses comunitats indígenes i infants- mostren que la fragilitat institucional afecta la vida quotidiana.

Organitzacions internacionals han alertat de retrocessos i riscos per a la defensa dels drets humans, especialment quan les lleis es dissenyen per restringir l'activitat d'entitats que qüestionen polítiques públiques.

Santiago Peña, president del Paraguai.

                                   L'era Santiago Peña.                                   Tecnocràcia, austeritat i retòrica de la modernització.

L'elecció de Santiago Peña, un economista format entre entorns nacionals i internacionals i vinculat a l'aparell colorat i a figures del poder empresarial, representa la consolidació d'un projecte tecnocràtic, l’eficiència de mercat, estabilitat macroeconòmica i atracció d'inversions. En la pràctica, això s'ha traduït en fusions administratives, reformes tributàries orientades a la recaptació sense tocar estructures que afavoreixen grans fortunes, i en un impuls decidit a les infraestructures. A la vegada, l'administració ha aprovat o recolzat lleis que provoquen alarma entre organitzacions civils per la seva potencial afectació a la transparència i a l'espai de la societat civil.

Si bé la gestió econòmica ha obtingut, en alguns períodes, xifres macroeconòmiques positives (creixement del PIB, millora d'alguns indicadors fiscals), aquesta “ràpida modernització” ha tingut poc efecte en la reducció de la desigualtat o en la millora material de les capes populars. L'èxit s'ha mesurat en termes d'inversions i projectes visibles, no en termes d'accés a educació, salut i habitatge dignes.

Des d'una perspectiva d'esquerra radical, el que es veu al Paraguai és un exemple clàssic d'acumulació per despossessió de les transformacions legals i econòmiques que redirigeixen recursos i terres cap a l'agronegoci i la gran inversió, mentre es construeix una façana democràtica que normalitza la seva permanència.

Una ruptura amb el model alternatives emancipadores hauria de combinar polítiques concretes i una estratègia sociopolítica clara amb una Reforma Fiscal Progressiva i lluita contra l'evasió per garantir ingressos públics suficients. Amb la Nacionalització y Control Públic dels serveis essencials estratègics per garantir l'accés universal (energia, aigua en zones afectades per concessions), i la Protecció Efectiva de les terres indígenes i agroecologia comunitària com a model alternatiu a l'agroexportació industrial.

La recuperació i inversió massiva en Educació i Salut Pública com a condició per a una ciutadania emancipadora, amb la protecció legal i financera per a organitzacions de la societat civil amb les  garanties de llibertat d'expressió i associació, i amb auditories independents d'acords  i concessionats  d'inversions de participació públic i privat (PPP) per recuperar transparència.

Aquestes propostes exigeixen lluites socials sostenides amb aliances entre moviments socials i sectors polítics democràtics, i una narrativa que posi en el centre la redistribució i la sobirania popular.

El Paraguai ha recorregut, des de Andrés Rodríguez Pedotti fins a Santiago Peña Palacios un camí marcat per la continuïtat de poders tradicionals que han sabut adaptar-se a noves formes de gestió i legitimitat. 

El creixement econòmic, quan ha existit, ha estat instrumental per a una minoria i la majoria continua confrontant-se a un Estat feble en serveis, vulnerable en drets i sovint còmplice en la concentració de recursos.

Des d'una perspectiva de l’esquerra, la transformació necessària passa per desmantellar les estructures d'acumulació que es sustenten en la terra i en el control polític, i reconstruir institucions i polítiques al servei d'una majoria que encara espera emancipar-se.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada