Durant les dues darreres dècades, l’Equador ha estat escenari d’un intens vaivé polític i econòmic que ha transitat des de la il·lusió transformadora del correisme fins al desengany social i la reaparició de l’oligarquia tradicional sota nous rostres.
Des de la presa de possessió de
Rafael Correa Delgado el 2007, passant per la ruptura interna del moviment
Alianza PAIS amb Lenín Moreno, fins a l’actual presidència de
Daniel Noboa Azín, el país ha experimentat una successió de girs que han
redefinit el seu projecte de nació i la seva orientació econòmica i humanista.
Rafael Correa Delgado, economista format a Bèlgica i als Estats Units, va arribar a la presidència amb el suport del moviment Alianza PAIS i el recolzament del Partido Socialista-Frente Amplio. La seva proposta, anomenada “Revolució Ciutadana”, pretenia superar dècades de neoliberalisme, dependència externa i desigualtat. Correa va articular un discurs antiimperialista, sobiranista i profundament social, centrant-se en la redistribució de la riquesa, la inversió pública i la recuperació del paper de l’Estat com a motor del desenvolupament.
Durant els primers anys del mandat de Correa (2007-2013), l’Equador
va viure una expansió econòmica significativa, gràcies a l’augment del preu del
petroli i a una política fiscal expansiva. Es van construir carreteres,
hospitals, escoles i universitats. Les inversions en salut i educació van
duplicar-se, i la pobresa es va reduir substancialment. Correa va
renegociar el deute extern i va expulsar empreses petrolieres que considerava
abusives, consolidant una imatge de lideratge sobirà. Amb el suport de l’Assemblea
Constituent de Montecristi, va aprovar la Constitució de 2008, una
de les més avançades del continent en matèria de drets socials i ambientals.
S’hi reconeixia la “Naturalesa” com a subjecte de drets, i es consagrava
el concepte de “Bon Viure” com a principi rector de l’Estat.
Tanmateix, el projecte va anar patint un tancament
institucional progressiu. L’estil personalista de Correa, la seva
confrontació amb els mitjans privats i alguns sectors socials, així com les
denúncies d’autoritarisme, van erosionar el suport inicial. La centralització
del poder i la persecució judicial d’oponents van marcar la segona meitat del
seu mandat. El conflicte amb els moviments indígenes, que inicialment havien
estat aliats, es va intensificar per disputes sobre l’explotació minera i
petroliera en territoris ancestrals. El somni ciutadà començava a mostrar les
seves contradiccions internes: un projecte progressista amb tendències
centralistes i dependència de les rendes extractives.
El 2017, Correa va deixar el poder després de deu anys de govern, designant com a successor a Lenín Moreno Garcés, antic vicepresident i figura aparentment fidel al projecte. No obstant això, un cop al càrrec, Moreno va girar de manera radical cap a polítiques neoliberals, trencant amb el correisme i amb Alianza PAIS. El nou president va pactar amb les elits empresarials i va buscar l’aval del Fons Monetari Internacional (FMI), aplicant ajustos fiscals i retallades en la despesa pública. La traïció al projecte original va ser percebuda com un cop de puny a la base popular i va provocar una profunda fractura en l’esquerra equatoriana.
Els anys de Moreno (2017-2021) van estar marcats per una creixent conflictivitat social i una pèrdua d’hegemonia de l’Estat. Les protestes massives de 2019 contra la supressió dels subsidis als combustibles van paralitzar el país i van deixar desenes de morts i centenars de ferits. La repressió policial i l’acostament a Washington van tancar simbòlicament l’etapa del “socialisme del segle XXI” a l’Equador. Moreno va impulsar una ofensiva judicial contra els antics col·laboradors de Correa, inclòs ell mateix, que va acabar exiliat a Bèlgica. Aquella ofensiva va consolidar un escenari de persecució política —el “lawfare”— que ha marcat bona part de la política equatoriana recent.
Amb la sortida de Moreno, el poder va passar el 2021 a Guillermo Lasso Mendoza,
banquer i representant del capital financer, líder del moviment Creando
Oportunidades (CREO). Lasso va ser la clara expressió del
retorn de l’oligarquia tradicional, que durant dècades havia dominat el país
abans del correisme. El seu govern va aplicar receptes ortodoxes: reducció
d’impostos al capital, obertura al comerç exterior i privatització de serveis.
L’economia, ja debilitada per la pandèmia de la COVID-19, va veure
créixer la desigualtat i la precarització. Els serveis públics es van
deteriorar i la inseguretat va augmentar fins a nivells inèdits. Lasso,
assetjat per escàndols de corrupció i per la incapacitat de controlar la
violència vinculada al narcotràfic, va dissoldre l’Assemblea Nacional el
2023 mitjançant el mecanisme constitucional conegut com “mort
creuada”.
A les eleccions anticipades, en les quals va emergir Daniel Noboa Azín, jove empresari de 35 anys, fill del magnat bananer Álvaro Noboa, que havia estat candidat presidencial en diverses ocasions. Daniel Noboa va arribar al poder el 2023 amb el suport de la coalició Acción Democrática Nacional, presentant-se com una alternativa “moderna”, “tecnocràtica” i “postideològica”. No obstant això, darrere del seu discurs pragmàtic i centrat en la seguretat, s’amaga la restauració del poder econòmic i familiar que històricament ha governat el país. Les seves polítiques, tot i el llenguatge jove i empresarial, s’han alineat amb els interessos del gran capital i les recomanacions del FMI.
En l’àmbit social, Noboa ha impulsat programes d’assistència focalitzada
i projectes d’inversió privada, però sense modificar l’estructura de
desigualtat. La inseguretat, alimentada pel narcotràfic i la corrupció
policial, ha convertit l’Equador en un dels països més violents de Sud-amèrica.
Les presons s’han convertit en escenaris de massacres recurrents, i el
govern ha optat per la militarització com a única resposta. El discurs de
l’ordre i la seguretat, que recorda a altres governs conservadors de la regió,
ha substituït la retòrica del “Bon Viure” per la del control i la
inversió estrangera.
Econòmicament, el país es troba en una situació
fràgil. Tot i alguns avenços en la digitalització i la diversificació
productiva, la dependència de les exportacions de petroli, bananes i flors
continua sent estructural. El deute públic ha augmentat, i la desigualtat
territorial s’ha accentuat. El model econòmic s’ha reorientat cap a l’atracció
de capitals privats i concessions, amb un Estat cada vegada més feble i una
societat civil fragmentada.
El llegat de Rafael Correa, malgrat les seves contradiccions, continua
sent un referent per a amplis sectors populars. La seva aposta per la
sobirania, la dignitat nacional i la inversió social contrasta amb la deriva
neoliberal dels seus successors. L’esquerra equatoriana, dividida entre
correistes, indigenistes i moviments socials autònoms, intenta reconstruir un
projecte comú enmig d’un panorama advers. La figura de Correa segueix
present en la memòria col·lectiva, especialment entre les classes populars que
van viure una època de prosperitat i reconeixement.
L’Equador de 2025 és el reflex d’un cicle que
s’ha tancat sobre si mateix, des del despertar popular al retorn de
l’oligarquia. Rafael Correa va obrir una finestra d’esperança per a un
país sotmès durant dècades al deute i a la submissió externa de Lenín Moreno
que va desmantellar aquell projecte mentre que Guillermo Lasso va
restablir el poder dels bancs. Daniel Noboa ha consolidat un
neoliberalisme maquillat de modernitat. La història recent de l’Equador
ens parla de la fragilitat dels processos emancipadors quan no aconsegueixen
transformar estructuralment les relacions de poder.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada