diumenge, 16 de novembre del 2025

Del silenci imposat a l’esperança Republicana.

Com cada any, quan arriben aquestes dates que recorden la mort del dictador -Francisco Franco- i la immediata instauració de la monarquia designada per ell, l’Estat espanyol fa emergir una tensió profunda entre memòria, legitimitat i futur.

Per a molts sectors socials, aquestes commemoracions no són rituals institucionals, sinó jornades de denúncia, de revisió crítica i de reivindicació democràtica. La figura del dictador continua projectant una ombra llarga sobre el present, perquè el seu projecte polític -tot i la mort física- no va desaparèixer, ni va mutar, i avui ho va fer a través d’una monarquia parlamentària construïda sota la tutela dels mateixos actors que havien sostingut el franquisme.

Amb aquest relat pretenc aprofundir molt més en les arrels del règim del 78, en la falsa ruptura amb el passat, en la funció política de la Corona, en el seu paper de contenció davant les demandes populars i en la necessitat -avui més possible que mai- de construir una III República que respongui a les necessitats materials de la ciutadania i que trenqui definitivament amb els privilegis de sang.

La mort del dictador no va significar la fi del franquisme. Aquesta afirmació, repetida mil vegades pels moviments memorialistes, és fonamental per comprendre el present. Quan el dictador va morir al llit, envoltat d’honors i d’institucions fidels, el seu aparell repressiu, policial, judicial i econòmic va continuar intacte. No hi va haver judici, no hi va haver depuració, i no hi va haver ruptura.

El relat oficial va convertir aquell moment en un “pas cap a la democràcia”, però la realitat és que els pilars del règim van pactar una transformació limitada que els permetés conservar la major part del seu poder. L’exèrcit va mantenir el seu paper de garant de la unitat d’Espanya, les grans fortunes que havien crescut gràcies a la dictadura van consolidar els seus privilegis, i els ministres del Movimiento es van reciclar com a demòcrates moderns.

La mort del dictador va ser un trànsit de continuïtat, no de ruptura. Aquesta és la clau per entendre la debilitat democràtica de l’actual sistema. La monarquia espanyola no és hereva d’una tradició democràtica, sinó d’una designació directa del dictador. Va ser ell qui va triar el successor. I no només el va nomenar, sinó que li va donar una funció política clara. La monarquia havia de garantir la pervivència dels interessos del règim després de la seva mort.

Amb aquesta premissa, la Corona va néixer com una institució tutelada, envoltada de lleialtats militars i amb un marc constitucional fet a mida per impedir qüestionar-la. L’article 56.3, que declara inviolable el Rei i el fa irresponsable davant la llei, no és una casualitat, és la continuïtat del principi autoritari que situava el cap d’Estat per sobre del poble.

No va existir un referèndum específic sobre la forma d'Estat. El poble mai va poder triar entre Monarquia i República. Va ser un règim imposat, avalat per un referèndum constitucional ple de pressions, por i limitacions democràtiques.

El relat oficial de la Transició i la seva cara ocualta.

La Transició ha estat presentada durant dècades com un exemple de consens, d’harmonia i de modernització. Però aquesta visió edulcorada oculta elements fonamentals. Les mobilitzacions obreres i estudiantils van ser silenciades o reprimides.  Les víctimes del franquisme no van ser reconegudes ni reparades.  Els pactes polítics es van fer sota el control de l’exèrcit, i els poders econòmics van mantenir intacta la seva hegemonia.

La Llei d’Amnistia de 1977, presentada com un triomf de llibertats, va ser en realitat una llei d’impunitat que va protegir els responsables de tortures, desaparicions i repressió, i encara avui és utilitzada com a escut per impedir processos judicials, i la monarquia, llavors, va aparèixer com el símbol d’aquesta continuïtat pactada i en les darreres dècades, la institució monàrquica ha patit una erosió profunda i ja no estem davant sospites, sinó davant casos demostrats. Comissions milionàries en operacions internacionals. Comptes a l’exterior i fundacions opaques. Contractes irregulars i intermediaris de confiança. Influències directes en negocis energètics, armamentistes i financers, i relacions fosques amb monarquies autoritàries i governs enriquits amb petroli.

La inviolabilitat constitucional ha estat utilitzada com a mur protector i la justícia no ha pogut actuar, però si la ciutadania a través de la crítica pública, de les mobilitzacions i d’una desafecció creixent. Avui, la monarquia té el suport més baix de la seva història i, entre els joves, és un model institucional profundament minoritari.

Espanya, el país per una nova generació i la Republicà com alternativa necessària.

La III República no és només una opció política, és una necessitat democràtica. La República és l’únic model que garanteix que el cap d’Estat sigui elegit i controlat pel poble. Però, a més, pot representar un projecte de transformació social profunda. Una República que respongui a les exigències d’un país modern hauria de ser, una República social que garanteixi drets reals com l’habitatge, la sanitat, l’educació, pensions i treball digne. Sense tuteles financeres ni submissió a les elits.

La República també ha de ser feminista  ha on l’Estat lideri la lluita contra totes les formes de violència masclista i garanteixi igualtat efectiva amb una  República laica  on cap religió tingui privilegis, i on l’Estat no financi institucions confessionals. La República te que ser plurinacional i que reconegui els drets dels pobles a decidir lliurement el seu futur, inclosa la seva relació amb l’Estat i amb contingut ecològic que afronti l’emergència climàtica des de la responsabilitat pública i la transició energètica justa.

Les condicions socials, econòmiques i polítiques han canviat. Avui, plantejar una República no és una fantasia, sinó una alternativa real on la monarquia ha perdut la legitimitat moral que li quedava i amb una majoria social reclama més democràcia i més transparència on els partits republicans són més forts i més diversos i a on la corrupció sistèmica ha deixat en evidència els límits del règim.

La precarietat laboral ha fet que milions de persones s’allunyin d’un sistema que no els representa i les generacions joves són profundament republicanes i no estan disposades a acceptar privilegis hereditaris i a més, l’escenari europeu mostra que els països republicans tenen nivells més alts d’igualtat, de cohesió social i de drets laborals.

Cap a la III República. Un projecte per les classes treballadores.

La República no és només una forma d’Estat. És un programa social. Quan diem que “la República sempre millora la vida de les treballadores”, no és un eslògan, és una observació històrica. Les repúbliques modernes han estat motors d’ampliació de drets, d’igualtat i de benestar.

La III República espanyola hauria d’incloure una Reforma profunda del sistema fiscal per garantir progressivitat, la nacionalització d’empreses estratègiques i l’ampliació dels drets laborals. La derogació dels privilegis fiscals de l’Església i la fi de la inviolabilitat del cap d’Estat amb un procés constituent popular i democràtic.

Cada commemoració de la mort del dictador i de la instauració de la monarquia és una invitació a pensar quin futur vol el poble. La Monarquia representa el passat, la continuïtat, els privilegis i el silenci. La República representa el futur, la igualtat i la voluntat popular.

La III República no és un ideal llunyà. És una necessitat urgent. Avui, per primera vegada en dècades, hi ha una finestra oberta, una generació que no accepta herències de sang, una ciutadania que exigeix democràcia real i un país que necessita trencar el cercle d’impunitat i desigualtat que ha marcat la seva història contemporània.

La República no és només possible, és imprescindible.

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada